Když bourat, tak bezpečně

Statistiky posledních let ukazují, že jsou auta na našich silnicích mnohem bezpečnější. Průzkum ukázal, že při cestování v nových vozech vyrobených v posledních pěti letech klesá riziko vážných následků nehody o polovinu.
interiér Mercedesu
Bezpečnost nám zajišťují nejen standardní připomínače nezapnutých pásů, ale také airbagy a další bezpečnostní pomůcky, jako je například omezovač rychlosti nebo stabilizační systém. Bezpečnost se také ověřuje nárazovými testy. I zde však nastal čas na změnu. Již se neposuzuje pouze odolnost auta proti deformaci.

Nezávislá organizace Euro NCAP (New Car Assessment Program) zkoumá již skoro dvacet let bezpečnost vozidel prodávaných na evropském trhu. První testy tato organizace absolvovala již v roce 1997. Tehdy šlo ještě pouze o nárazové zkoušky, boční a čelní. Zkoumala se ovšem i bezpečnost chodců.

Postupně se začaly do testů přidávat další kritéria, například hodnocení užití varování před nezapnutým pásem, hodnocení bezpečnosti sedaček s důrazem na ochranu krku, od roku 2003 se testuje také bezpečnost dětských pasažérů. V loňském roce přišly další změny, auta nyní bourají také celou šířkou do pevné překážky, a vznikla i nová metodika testování systémů zabraňujících sražení chodců.

I přesto, že se výrobci snaží dodat na trh co nejvíce bezpečná auta, by měl každý řidič jezdit bezpečně, aby se vyhnul dopravním nehodám. Bourání je totiž vždy nepříjemné, a to pro všechny zúčastněné strany. Následky nárazu se ale dají vždy zmírnit, především je důležité minimalizovat zdravotní rizika cestujících. Na správnou reakci má řidič vždy pouze pár vteřin, proto je třeba reagovat rychle, nekompromisně a s chladnou hlavou.

Co tedy dělat, když je srážka nevyhnutelná?
Bourejte vždy předkem vozidla, kde je více deformačních zón. Tělo i ruce by měly být těsně před srážkou natažené a připravené tak na náraz. Tělo zpevněte a zatlačte do sedačky. Nezapírejte se rukou ani nohou za palubní desku, protože by ji vám airbag při vystřelení zlomil.
průjezd sklem
Skloňte hlavu na hruď, čímž zmírníte následky nárazu pro krční páteř. Použití bezpečnostních pásů je samozřejmostí, a to i vzadu ve vozidle! Nepřipoutaný cestující by totiž mohl poranit nejen sebe, ale i pasažéry vpředu.

Když bourat, tak bezpečně
2.5 (50%)2